علائم کبد چرب



تاریخ انتشار : 1400/02/01 08:57
نویسنده : دکتر محمد تقی صفری فوق تخصص گوارش و کبد در کرج


کبد چرب



کبد در بدن انسان به عنوان بزرگترین ارگان داخلی نقش بسیار حیاتی و بسزایی را در متابولیسم بدن ما ایفا می کند . هضم مواد غذایی ، ذخیره ی انرژی و سم زدایی و تولید آنزیم های حیاتی و تصفیه خون جز وظایف اصلی کبد در بدن می باشد . کبد در بدن ما وظیفه ی ذخیره ی مواد مغذی و ویتامین ها را نیز علاوه بر ذخیره ی انرژی عهده دار می باشد . کبد از دو لوب چپ و راست تشکیل شده است و همچنین پانکراس و کیسه ی صفرا در زیر کبد قرار دارند که در انجام وظایف کبد به آن کمک می کنند. حال با توجه به نقش حیاتی کبد در بدن انسان می توانید متصور شوید که بیمار شدن و مختل شدن این عضو گران بها و مهم می تواند چه اختلالاتی را در بدن به وجود بیاورد .
یکی از مهم ترین و شایع ترین بیماری های کبدی بیماری کبد چرب می باشد . بیماری کبد چرب به دو نوع اصلی تقسیم می شود .

1.کبد چرب الکلی


2.کبد چرب غیر الکلی


همانطور که از نام بیماری کبد چرب الکلی مشخص است این بیماری نشات گرفته از مصرف بی رویه و بیش از اندازه ی نوشیدنی های الکلی می باشد .
بیشتر ما قصد داریم در این مقاله بیماری کبد چرب غیرالکلی را بررسی کنیم و علائم کبد چرب و راه ای درمان آن را بررسی کنیم .
طبق مطالبی که در فوق همین مقاله ذکر کردیم یکی از وظایف کبد ذخیره ی انرژی است . کبد انرژی و قند مازاد در بدن را به صورت گیلیکوژن ذخیره می کند و مازاد آن را به صورت چربی ذخیره و مازاد این چربی نیز وارد بافت های چربی دور شکم و ران و موجب چاقی و بهم خوردن شکل طبیعی بدن می شود .
با توجه به شیوه ی زندگی جدید و کاهش تحرکات فیزیکی طی روزمره و همچنین تغذیه ی نامناسب و پر قند و چربی و کالری رایج بین جوامع مدرن متاسفانه این بیماری بسیار شایع شده است . اگر بخواهیم بیماری کبد چرب را ساده توضیح دهیم باید بگوییم که تجمع بیش از حد ساختارهای چربی در در کبد باعث التهاب کبد می شود و باعث ایجاد اختلالات در این ارگان بسیار مهم می شود . اگر التهاب کبد چرب بیش از حد طول بکشد و شدید تر شود امکان زخم شدن کبد وجود دارد که به آن سیروز کبدی نیز گفته می شود .


علائم کبد چرب


بیماری کبد چرب علائم خاصی که منحصر به فرد باشد ندارد اما از علائم کبد چرب می توان به خستگی و احساس ناراحتی و درد در ناحیه راست شکم اشاره کرد . علائم کبد چرب در صورتی که پیشرفته باشد یا سیروز کبدی باشد به شکل زیر می باشد :
1. کاهش اشتها
2. کاهش وزن
3. ضعف
4. خستگی
5. خون دماغ
6. خارش پوست
7. زردی پوست یا چشم
8. ایجاد شبکه های خونی تار مانند در زیر پوست
9. درد شکمی
10 . ورم در ناحیه شکم
11. ورم کردن پاها
12. گیجی
13. بزرگ شدن پستان مردان

آزمایش کبد چرب


در صورت نیاز پزشک دستور آزمایشاتی را صادر می کند .یکی از آنها تصویربرداری فیزیکی از کبد است مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن و نوع دیگر آزمایش خون است و گزینه ی دیگر بیوپسی یا نمونه برداری از کبد است .






#علائم کبد چرب #کبد چرب #علائم کبد چرب در زنان #علائم کبد چرب چیست #کبد چرب چیست #نشانه های کبد چرب #عوارض کبد چرب #علائم کبد چرب در صورت #علائم کبد چرب شدید #کبد چرب گرید 3 #علائم کبد چرب حاد #علائم کبد ناسالم



ارسال نظرات












نظرات